Netd@ys Europe 2001

Drogi do niepodległości - narodowe impresje malarskie

 

Czas realizacji:

październik/listopad 2001

Uczestnicy projektu:

Uczniowie Gimnazjum nr 1 w Koluszkach, ul. Zagajnikowa 12, Polska
Uczniowie Ruukkin Ylaaste w Ruukki, Koulutie 3, Finlandia

Koordynator projektu:

mgr Waldemar Siedlik - dyrektor Gimnazjum nr 1 w Koluszkach

Prowadzący:

mgr Anna Malecha - nauczyciel historii
mgr Piotr Łyszkowicz - nauczyciel sztuki
mgr Danuta Pecyna - nauczyciel języka polskiego
mgr Agnieszka Stępień - nauczyciel języka angielskiego
mgr Jerzy Pecyna - nauczyciel informatyki

Cele projektu:

  • poznawanie kultury i historii krajów partnerskich,
  • doskonalenie umiejętności interpretacji tekstów kultury europejskiej,
  • przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji i ich praktycznego wykorzystywania,
  • przygotowanie do pracy samokształceniowej i wykorzystywania komputera i Internetu jako narzędzia pracy intelektualnej,
  • doskonalenie umiejętności potrzebnych w nawiązywaniu współpracy europejskiej w jej wymiarze indywidualnym i grupowym,
  • kształtowanie postaw integracyjnych młodzieży, postawy otwartości i dialogu.

Środki:

  • wykorzystanie Internetu i wszystkich możliwości, jakie oferuje,
  • albumy malarstwa fińskiego i polskiego w języku angielskim,
  • opracowania historyczne i teksty źródłowe,
  • komunikacja bezpośrednia i przy użyciu poczty elektronicznej,
  • komputery i odpowiednie oprogramowanie,

Etapy realizacji:

  1. Wizyta przygotowawcza realizatorów projektu.
  2. Spotkanie organizacyjne z uczestnikami projektu. Określenie celów projektu i zadań poszczególnych grup. Wskazanie źródeł informacji. Ustalenie harmonogramu spotkań i ich tematyki.
  3. Opracowanie rysu historycznego:
    "Naród bez państwa. Drogi do niepodległości"
    • przyczyny upadku Rzeczypospolitej,
    • rozbiory Polski,
    • powstania narodowowyzwoleńcze,
    • I wojna światowa,
    • koncepcje polityczne Romana Dmowskiego i Józefa Piłsudskiego,odzyskanie niepodległości, wojna polsko - bolszewicka.

      Prowadzący - nauczyciel historii

  4. Wybór dzieł malarskich inspirowanych przeszłością Polski -
    Jan Matejko - "Rejtan. Upadek Polski",
    Jacek Malczewski - "Melancholia", "Polonia",
    Wojciech Kossak - "Piłsudski na Kasztance"
    Adam Setkowicz - "Ślubowanie legionistów przed skutą kajdanami Polonią".
    Zygmunt Skawiński - "Żyj swobodna Polsko, żyj!"

    Prowadzący - nauczyciel sztuki

  5. Szkice interpretacyjne wybranych dzieł malarskich

    Prowadzący - nauczyciel języka polskiego

  6. Przygotowanie wersji anglojęzycznej opracowanych materiałów.
    Wymiana korespondencji między uczestnikami projektu

    Prowadzący - nauczyciel j. angielskiego

  7. Warsztaty plastyczne - "Gdy myślę Polska... "
    stworzenie galerii prac uczniowskich

    Prowadzący nauczyciel sztuki

  8. Opracowanie strony internetowej projektu i umieszczenie jej na serwerze republika.pl. Zgłoszenie projektu do bazy danych programu Netdays 2001 Komisji Europejskiej w Brukseli.

    Prowadzący - nauczyciel informatyki

Spodziewane efekty:

  • nawiązanie współpracy między uczniami i nauczycielami szkół partnerskich,
  • strony www dostępne w Internecie do wykorzystywania na zajęciach dydaktycznych historii, sztuki, j. polskiego, j. angielskiego.

    http://netkoluszki.republika.pl
    http://www.ruukki.fi/netdays/index.htm

  • foldery, albumy malarstwa, segregatory z informacjami na temat historii i kultury Polski i Finlandii, zdjęcia.

Opracowała: Danuta Pecyna